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JOSSE BAILLY: Put Your Brushes Where I Can See Them


SAKS presents the second solo show of Swiss artist Josse Bailly – laureate of the "Nationale Suisse" Prize in 2011 – marking his transition from drawing to oil painting.

With his small-sized canvasses, Josse Bailly wittingly distances himself from the great painting. Where the genre of History painting looks at mythological heroes, historical or literary figures, he draws from the 60's and 70's. The artist extracts hard rock or heavy metal idols – Phil May, Tony Iommi, Sky Saxon or Lemmy Kilmister – and leaves them to inhabit his compositions as recurring patterns. Exploring the aesthetics of vinyl album covers from this productive period, Josse Bailly focuses on what current trends do not hold of those special years and, using such past elements, composes a vision of his own.

Across a range of subjects and genres, from still life to portraiture, through landscape, Josse Bailly links the present with this particular past as he sees it – with the nostalgia of a time before his. Like the great genre of historical painting, the work of Josse Bailly is a mirror of society's transformations, questionning our time as well as art history and that of painting itself.

The artist plays houmorously with selected references from art history and painting, like the works of Meret Oppenheim, Max Bill or Sophie Teuber-Arp, while claiming a popular aesthetic, confirmed by his use of small formats and applied touch. Josse Bailly quotes, hijacks, transforms and combines, likes to break figuration with abstraction, creating his universe with fake innoncence.

 

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Dans ses toiles de petit format, Josse Bailly prend sciemment le contre-pied de la grande peinture. Là où la peinture d’Histoire se porte sur la représentation de héros mythologiques, de personnages historiques ou de figures littéraires, il puise dans les années 1960 et 1970 : l'artiste en extrait les musiciens du hard rock ou du heavy metal ­– Phil May, Tony Iommi, Sky Saxon ou Lemmy Kilmister – idoles qui habitent ses compositions tels des motifs récurrents. Explorant l'esthétique des pochettes de disques vinyles de cette époque fertile, Josse Bailly concentre son regard sur ce que les effets de mode actuels ne retiennent pas de ces années-là et compose avec les éléments de ce passé dans une vision qui lui est propre.
 
Au travers d'une palette de sujets et de genres, de la nature morte au portrait en passant par le paysage, Josse Bailly crée des liens entre le présent et ce passé tel qu'il le perçoit au travers du filtre du temps – avec la nostalgie d'une époque qu'il n'a pas vécue. A l'instar du grand genre de la peinture d'Histoire, l'œuvre de Josse Bailly est un miroir des transformations d'une société, par lequel il questionne tant notre temps que l'histoire de l'art et la peinture elle-même.
 
L'artiste jongle non sans humour avec des références choisies de l'histoire de l'art et de la peinture, tels les œuvres de Meret Oppenheim, Max Bill ou Sophie Teuber-Arp, tout en se voulant en phase avec une esthétique populaire, dont le rapprochent petit format et touche appliquée. Josse Bailly cite, détourne, transforme et associe, se plaît à rompre la figuration par l'abstrait. Dans une feinte naïveté du regard, il crée son univers.